Snáď každý si tým aspoň raz v živote prejde. Niekto sa sťahoval už ako malé dieťa, iní zase dlho premýšľajú, kedy sa osamostatnia a stoja pred jedným z najväčších rozhodnutí vo svojom živote. Nakoniec sú tu ľudia, ktorí svoje domovy striedajú každý mesiac. Či už preto, lebo uprednostňujú podnájom, alebo radi trávia dni u svojich blízkych. Tak či onak, pozrite sa s nami na zoznam vecí, ktoré by ste pri sťahovaní mali mať v hlave.
Tvorba plánu
Všetko to znie tak krásne. Máte kúpený dom alebo byt, vidíte sa, ako sa v ňom prechádzate, pozeráte televíziu a žiarite pritom šťastím. Naozaj to tak môže byť, ak si svoj domov zariadíte podľa seba tak, ako sa vám páči. Predtým však prichádza skok do hlbokej vody v podobe veľkého množstva rozhodnutí. S čím začať, koho zavolať, ako to spraviť cenovo efektívne a mnoho ďalších myšlienok vŕtajúcich vo vašej mysli. Už vopred sa zbavme tejto frustrácie. Ako na to?
Predtým, ako niečo spravíte, vám odporúčame spraviť si plán. Nemusí to byť žiaden strategický plán, ako keď idete do obchodu a píšete si produkty, ktoré potrebujete podľa toho, ako v predajni postupujete. Jednoducho si spíšte, čo potrebujete, a následne k tomu hľadajte riešenia. Nasledujúce body by preto nemali chýbať na vašom zozname.
Rezervný budget
Myslieť si, že vraziť všetky našetrené peniaze do kúpy nového domova je múdra investícia, je hlúposť. Ak tak urobíte, nezostane vám na prípadné výdaje spojené so sťahovaním, rekonštrukciou, opravami a neočakávanými udalosťami. Možno zo svojich našetrených peňazí nedokážete vykryť všetko naraz, to ale nevadí. Je stále lepšie byť pripravení aspoň čiastočne, ako vôbec. Prinajhoršom existuje množstvo vecí, na ktoré ak vám nezostane, viete počkať.
2 možnosti sťahovania
Na výber máte z 2 možností, ako efektívne presťahovať všetky svoje veci zo starého domova do nového. Buď si zaplatíte sťahovákov, alebo to všetko zbalíte na prívesný vozík za autom. Výhody a nevýhody sú hneď zjavné. Pri profesionálnych sťahovacích firmách sa vaše ruky a chrbát nenadrú. Naloženie, prevoz a vyloženie riešia oni. Vám tak odpadá táto starosť, zároveň vám tak odpadne väčšia suma z bankového účtu.
Ak vlastníte dodávku, poprípade osobné vozidlo s prívesným vozíkom, môžete to urobiť sami. Výhody a nevýhody sú presne naopak, ako pri profesionálnom sťahovaní. Pravdepodobne ušetríte, keďže platíte len za benzín, poprípade ochranné obaly. Táto činnosť vám tak nevezme peniaze. Vezme vám ale sily a nervy s nakladaním, balením a celým sťahovaním. Je tak na vás, pre čo sa rozhodnete.
Zmena adresy
Vaše ďalšie kroky budú smerovať na obecný úrad v meste, v ktorom máte nový trvalý pobyt. Ten zabezpečí odhlásenie trvalého pobytu zo starej adresy a pripíše ho na novú. Ak sa vám nechce chodiť na úrad, môžete to spraviť aj elektronicky. Pri vybavovaní osobne si pripravte tieto náležitosti:
- občiansky preukaz
- v prípade neúčasti vlastníka bytu je potrebný písomný súhlas vlastníka/vlastníkov s prihlásením sa na trvalý pobyt (s notársky overenými podpismi)
- v prípade dieťaťa do 15 rokov rodný list a prítomnosť 1 rodiča
- pri návrate zo zahraničia cestovný doklad alebo osvedčenie o štátnom občianstve
Od 1. septembra 2018 nie je potrebné dokladať list vlastníctva. Ten si vyhľadajú priamo zamestnanci úradu.
Po prihlásení sa na trvalý pobyt, ktoré je bezplatné, môžete požiadať o vydanie potvrdenia o trvalom pobyte. Za vydanie potvrdenia zaplatíte správny poplatok vo výške 5 eur.
Pri vybavovaní elektronicky si pripravte tieto náležitosti:
- občiansky preukaz s čipom a bezpečnostným osobným kódom (BOK), ktorými sa prihlasujete k službe pomocou čítačky kariet
- podpisové certifikáty na čipe občianskeho preukazu, cez ktoré vytvoríte kvalifikovaný elektronický podpis (ZEP)
- aplikácie na prihlasovanie a podpisovanie a softvér k čítačke kariet
Za elektronické vydanie potvrdenia zaplatíte právny poplatok vo výške 2,50 eur.
Zmena občianskeho preukazu
Vašou povinnosťou po zmene trvalého bydliska je aj zmena občianskeho preukazu. Lehota na to je 30 dní. Vaše nohy by vás preto mali zaviesť na okresné riaditeľstvo Policajného zboru. Opäť máte na výber elektronickú formu, alebo to môžete vybaviť osobne. Avšak elektronicky je možné len v prípade, že váš starý občiansky preukaz obsahoval čip.
Ak sa rozhodnete vybaviť si nový občiansky preukaz osobne, prineste so sebou starý občiansky preukaz a potvrdenie o trvalej zmene pobytu. Zoberte si so sebou aj 4,50 eur, čo tvorí poplatok za vydanie nového preukazu. Ostáva vám už len čakať 30 dní. To je lehota na vydanie nového. Väčšinou to však býva menej.
Nahlásenie zmeny zamestnancovi a poisťovniam
Ak ste evidovaní na Úrade práce, sociálnych vecí a rodiny, vašou povinnosťou je ohlásiť zmenu trvalého pobytu na príslušnom úrade. Čo sa týka ohlasovania zmeny do zdravotnej poisťovne, to vás trápiť nemusí. Pokiaľ ste štátnym členom Slovenskej republiky, nie je to vašou povinnosťou. Ak by ste však neboli, urobiť tak musíte do 8 dní. Prostredníctvom mailu, osobne, alebo telefonicky.
Čo sa týka sociálnej poisťovne, ohlásenie za vás robí zamestnávateľ. Má na to lehotu 8 dní. Ak však nie ste zamestnancom, musíte to urobiť samostatne. Výnimkou nie sú ani samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO).
Záver
Tieto položky sú to najhlavnejšie, na čo by ste pri sťahovaní nemali zabúdať. V realite je ich omnoho viac, ale sú už len príjemnejšie. Napríklad zoznamovanie sa so susedmi, spoznávanie okolia a podobne. Ak to všetko zvládnete, môžete sa tešiť na vlastný domov, ktorý ste si sami vysnívali. Čo môže byť väčšou odmenou, ako dosiahnuť svoj vlastný cieľ? Ak stále nemáte vybrané bývanie, odporúčame vám náš článok, v ktorom sa dozviete, ako si vybrať vhodnú nehnuteľnosť.